Mattias hjälper SaaS-företag att lyckas med digital försäljning

Mattias Grönborg
Fotograf: Svea Landschoof

Fotograf: Svea Landschoof

Med månen i sikte grundade Mattias Grönborg iGoMoon för att hjälpa B2B SaaS-företag att växa via digital marknadsföring och försäljning. Efter ett par tidigare med mindre lyckade startups sålde han allt han hade på Blocket för att finansiera företagsstarten med iGoMoon. Sovandes på soffan mellan ett soprum och vinkällare med stora skulder, växte visionen och syftet att förändra världen via entreprenörskapet.

Idag är iGoMoon en ledande HubSpot partner på EMEA-marknaden med 18 anställda som står på tröskeln till en internationalisering med kontor i Europa och Sydafrika. 

Namn: Mattias Grönborg
Ålder: 42
Bor: Stockholm
Titel: Affärsman/entreprenör
Familj: Sambo
Vad gör du på fritiden: Mår som bäst när jag får kombinera en aktiv livsstil med business, vänner och dataspel.
Inspireras av: Människor som vågar leda genom att vara sig själva finner jag väldigt ofta inspirerande.
Hemsida: igomoon.com, mattiasgronborg.com

Hej Mattias, berätta om vad ni gör på IGoMoon?

Vi hjälper tillväxt bolag inom B2B-SaaS segmentet att driva tillväxt genom att använda digitala säljkanaler strategiskt. Vårt kundsegment är fokuserat på företag som redan har kommit en bit på den digitala mognadsresan. Kunderna har ambitiösa tillväxtmål men upplever ofta att de spenderar tid, pengar och energi på digitala kanaler, utan att nå de resultat som företaget hade hoppats på, för att stödja tillväxtmålen.

Hur föddes idén till ditt företag?

Att jobba med människor och försäljning har alltid varit det jag brinner för. För 12 år sedan började jag intressera mig för hur InteVi hjälper tillväxt bolag inom B2B-SaaS segmentet att driva tillväxt genom att använda digitala säljkanaler strategiskt. Vårt kundsegment är fokuserat på företag som redan har kommit en bit på den digitala mognadsresan. Kunderna har ambitiösa tillväxtmål men upplever ofta att de spenderar tid, pengar och energi på digitala kanaler, utan att nå de resultat som företaget hade hoppats på, för att stödja tillväxtmålen.rnet kommer att påverka den traditionella försäljningsprocessen för B2B-företag. Det ena ledde till det andra med olika idéer och inte långt senare hade jag grundat iGoMoon med syftet att specialisera företaget på att hjälpa tech-bolag att lyckas med sin kundanskaffning digitalt.

Vad är det för tjänster eller funktioner som omfattas av Hubspot?

HubSpot CRM-plattformen är en komplett uppsättning mjukvara byggd för att driva inbound marketing och försäljning optimalt. Helt enkelt en plattform för att växa bättre. iGoMoons tjänster som HubSpot-partner består av att vi gör implementeringsprojekt för HubSpot-plattformen. Efter det hjälper vi kunderna i ett långsiktigt partnerskap och att jobba målstyrt med digital marknadsföring och försäljning.

Hur viktigt är sociala medier och SEO för att någons verksamhet ska lyckas i dagens konkurrensutsatta värld?

Båda två är självklart väldigt viktiga och måste uppdateras konstant för synlighet och aktivitet. Med tanke på sociala medier, måste man förstå och lära känna sin målgrupp för att veta vilka sociala medier de använder aktivt och varför. Samma gäller för SEO, man måste ta reda på vilka frågor det är målgruppen vill ha svar på, vilka mål och utmaningar de har. Genom detta kan man skapa relevant innehåll och optimera det så att det når rätt personer.

Vad är den största utmaningen i att jobba med digital marknadsföring?

För att lyckas behöver du ha uthållighet och våga testa dig fram. Det precis som business alltid varit. Sedan är det också en utmaning att man ofta blir eller vill bli allt för alla, vilket påverkar konkurrensförmågan långsiktigt. För att undvika detta måste man kunna förstå sina styrkor tydligt och specialisera istället för att generalisera. Detta har iGoMoon gjort genom att bli en HubSpot partner som fokuserar på SaaS-branschen i första hand.

Hur tror du att den här branschen kommer att utvecklas?

Digitalisering står på företagens agenda nu mer än någonsin. Detta innebär såklart en massa nya möjligheter och utmaningar. Det är viktigt att komma ihåg att Internet bara är i “tonåren”. Det är inte länge sedan människor pratade om Internet som en fluga. Många saker som människor sa var helt otänkbart för bara två år sedan kring försäljning är idag en självklarhet eftersom pandemin har accelererat den digitala utvecklingen. Tänk vilken utvecklingskurva branschen får när Internet mognar och växer upp. Det gäller att hänga med nu.

Vad skulle du säga är dina största drivkrafter?

Jag drivs av att få vara i den entreprenöriella processen, bygga företaget och se andra människor lyckas genom personlig utveckling. Jag är väldigt nyfiken på ledarskap, kommunikation och business, detta är också något jag får fortsätta utveckla mig inom varje dag som entreprenör. Om du vill veta mer om mina tankar på ämnet så har jag en blogg och en Youtube kanal där jag dokumenterar min företagsresa. Du kan läsa mer om det på mattiasgronborg.com.

Vad har stipendiet betytt för dig som entreprenör?

På företagsresan har jag kommit till en punkt där jag behöver utveckla tidigare nämnda delar ännu mer för att säkerställa företagets internationalisering globalt. Stipendiet kommer att gå till utbildningen Owner/President Management på Harvard Business School.

Stipendiet betyder oerhört mycket för mig personligen eftersom iGoMoon inte kommer utvecklas om inte jag fortsätter växa i min roll. Jag är väldigt tacksam för att Familjen Jacobsson ger mig möjligheten till det. Jag är också stolt över att få vara en del av det som stiftelsen står för. Tack!

De senaste intervjuerna