Med blicken mot framtiden: E-logistik AB siktar på att bli ledande inom e-handelslogistik

Stiftarna Marianne Brismar, Margaretha Jacobsson, Lilian Wiegner tillsammans med Jonas Berggren
Stiftarna Marianne Brismar, Margaretha Jacobsson, Lilian Wiegner tillsammans med Jonas Berggren

Vi gör ett besök ”på schlätta” i Götene där Jonas Hamrén Berggren sitter som VD på e-logistik AB
Jonas fick stiftelsens entreprenörspris 2013.


E-logistik har ett 60-tal delägare däribland Chalmers Ventures, men management och styrelse besitter tillsammans majoriteten. E-logistik är ett företag inom tredjepartslogistik fokuserat på e-handel, vilket innebär att man sköter logistiken åt andra och agerar som en mellanhand. Lagret vi besöker är 12 000 kvm och här arbetar knappt 30 personer.

”Ambitionen är att vara en ledande svensk 3PL-aktör för mindre och medelstora handels- och e-handelsföretag med internationella tillväxtambitioner”, säger Jonas.

Huvudaffären innefattar lager, plock & pack samt distribution åt e-handelsföretag, det är också där dom har majoriteten av kunderna. Utöver det erbjuder de tjänster som lagerhotell, marknadskommunikation, porto- och fraktoptimering samt kundtjänst.

”Vi är själva entreprenörer och tycker oss därigenom förstå andra entreprenörer vilket gör att vi utöver logistiken kan agera som bollplank för kunderna. Hög flexibilitet, tillgänglighet och förtroendekapital genom många år i branschen spelar också stor roll och den kombinationen gör att vi kan vara en partner på tillväxtresan”, säger Jonas om framgångsfaktorn.

De första 10 åren var en oavbruten tillväxtresa med hjälp av en stark e-handelstillväxt, men liksom andra företag i branschen har de haft en utmanande situation på senare år. Speciellt utmanande blev det i början av 2021 när framgångssagan RevolutionRace flyttade ut efter 6 år som snabbväxande kund.

Majoriteten av kunderna finns idag inom segmentet egenvård och hälsokost, nyttoprodukter som behövs oavsett konjunktur. Genom olika lärdomar och anpassningar så som ett bredare kundfokus, tror Jonas att den långsiktiga trenden för e-handeln är fortsatt positiv.

Fler nyheter